Turismus České republiky ? 2, aktualizované a rozšířené vydání Na trhu ojedinělá publikace se zaměřuje na turismus v ekonomických souvislostech Je určena studentům škol zaměřených na turismus a institucím zabývajícím se jeho rozvojem na národní, regionální a lokální úrovni Nové vydání je rozšířené o problematiku produktu turismu a konkurenceschopnost destinací turismu Zásadně je aktualizována problematika turismu v národní ekonomice obecně a problematika pasivního, aktivního a domácího turismu České republiky Aktualizována je i tematika turismu ČR v kontextu členství v EU První část publikace se zabývá obecnými základy turismu, zahrnujícími mimo jiné jeho typologii a terminologii Značná pozornost je věnována i teorii trhu turismu, tedy nabídce a poptávce i ceně v turismu Další část knihy pojednává o statistickém monitoringu turismu v ČR a zejména o analýze vlivů turismu na národní ekonomiku se zaměřením na ekonomiku ČR a jejich vyhodnocení pomocí platební bilance a satelitního účtu V publikaci jsou dále řešeny základní charakteristiky vývoje a současného stavu turismu ČR se zaměřením na aktivní, pasivní a domácí turismus a spotřební chování účastníků turismu Autorky se zabývají též organizační a řídicí strukturou turismu ČR Z obsahu Obsah O autorkách 9 Úvod 10 1 Základní otázky vymezení turismu 11 11 Pojetí a de?nování turismu 11 12 Stručný historický vývoj turismu 13 121 První etapa - do první světové války 14 122 Druhá etapa - mezi dvěma světovými válkami 15 123 Třetí etapa - od druhé světové války do počátku 90 let 15 124 Čtvrtá etapa - 90 léta až současnost 16 13 Shrnutí a úkoly 17 2 Typologie turismu 19 21 Typy turismu dle místa realizace 19 22 Typy turismu dle vztahu k platební bilanci státu 20 23 Typy turismu dle plátce nákladů 21 24 Typy turismu dle způsobu zabezpečení cesty a pobytu 22 25 Typy turismu dle věku účastníků 22 26 Typy turismu dle délky pobytu 23 27 Typy turismu dle převažujícího prostředí (charakteru cílového místa pobytu) 23 28 Typy turismu dle převažujícího motivu (důvodu cesty) 24 29 Shrnutí a úkoly 27 3 Trh turismu 28 31 Trh dle ekonomické teorie 28 32 Součásti trhu turismu 29 321 Tržní subjekty v turismu 30 322 Tržní objekty v turismu 30 33 Možnosti vymezení trhu turismu 31 34 Speci?ka trhu turismu 31 35 Faktory ovlivňující trh turismu 32 351 Politické a bezpečnostní faktory 32 352 Ekonomické faktory 33 353 Demogra?cké faktory 34 354 Technicko-technologické faktory 35 355 Sociální faktory 36 356 Ekologické faktory 36 36 Shrnutí a úkoly 36 4 Poptávka v turismu 38 41 Poptávka dle ekonomické teorie 38 42 Potřeby jako východisko poptávky v turismu 39 43 Formování individuální poptávky v turismu 41 431 Faktory na straně poptávky 42 432 Faktory na straně nabídky 43 433 Faktory vnějšího prostředí 44 44 Tržní poptávka v turismu 44 441 Psychologické (sociální) faktory ovlivňující tržní poptávku v turismu 45 442 Prognózování tržní poptávky v turismu 45 6 / Ekonomika turismu 45 Současné trendy poptávky v turismu 47 46 Spotřeba a spotřební chování v turismu 48 461 Spotřeba v turismu 48 462 Spotřební chování v turismu 49 47 Segmentace v turismu 51 471 Segmentace, její cíle a podmínky 51 472 Segmentační základny 52 48 Shrnutí a úkoly 57 5 Nabídka v turismu 59 51 Nabídka dle ekonomické teorie 59 52 Součásti nabídky v turismu (objekty) 60 53 Spojovací články nabídky s poptávkou 62 54 Služby jako významná součást nabídky turismu 62 541 Speci?cké vlastnosti služeb turismu 63 542 Členění služeb 64 55 Produkt turismu 65 551 Vymezení pojmu produkt turismu 65 552 Vytváření komplexního produktu turismu 67 553 Partnerství pro vytváření a realizaci produktu 69 56 Poskytovatelé služeb turismu (subjekty) 70 561 Poskytovatelé služeb turismu dle odvětvového členění 70 562 Poskytovatelé služeb turismu dle tržní struktury 71 57 Současné trendy nabídky 75 58 Shrnutí a úkoly 77 6 Cena jako součást trhu turismu 79 61 Cena z pohledu ekonomické teorie 79 62 Faktory ovlivňující tvorbu ceny 80 63 Obecné postupy tvorby ceny 80 631 Nákladově orientovaná cena 81 632 Cena stanovená dle hodnoty zákazníka / metoda cílových nákladů 82 633 Cena stanovená dle konkurence 82 64 Formy cenové diskriminace 82 641 Cenová diskriminace třetího stupně 82 642 Cenová diskriminace v čase 83 65 Yield management 83 66 Shrnutí a úkoly 84 7 Konkurenceschopnost na trhu turismu 86 71 Vymezení pojmu konkurenceschopnost 86 72 Obecné přístupy k dosahování konkurenční výhody 87 73 Možnosti měření konkurenceschopnosti v turismu 89 731 Modely hodnocení konkurenceschopnosti v turismu 89 732 Monitoring konkurenceschopnosti v turismu (TTCI index) 92 733 Monitoring konkurenceschopnosti v turismu (OECD index) 93 74 Shrnutí a úkoly 95 8 Statistický monitoring turismu České republiky 97 81 Vymezení a instituce