Logo Logo
Výzkumné metody v pedagogické praxi - Lenka Gulová, Radim Šíp
Výzkumné metody v pedagogické praxi - Lenka Gulová, Radim Šíp
Krátky popis Ve slevě produkt Výzkumné metody v pedagogické praxi - Lenka Gulová, Radim Šíp od výrobce Grada Publishing, a.s. u nás najdete v akcii od 379 Kč.
Obvyklá cena
  • 379
Výrobce/Značka
Grada Publishing, a.s.
EAN 9788024743684
Hodnocení
(Celkem 20 hodnocení )
Publikace nabízí výběr z tradičních i méně tradičních analytických metod, jež lze využít k výzkumu pedagogické reality (zakotvená teorie, analýza konstituce významů, diskurzivní analýza a další). Nabízí všem, kdo se zajímají o pedagogiku nebo výchovu, a zejména těm, kdo se těmto oborům věnují profesně, úvod do práce s jednotlivými metodami. Každá kapitola se věnuje jinému způsobu analýzy a poskytuje popis jeho teoretických východisek a postupů. Vše je dokumentováno na konkrétních výzkumech, které již byly pomocí zmíněných metod realizovány. Čtenáři se tak seznámí s výzkumy prováděnými například v oblasti multikulturní výchovy, zacílenými především na situaci sociálně znevýhodněných skupin, přičemž nahlédnou do aplikačních mechanismů jednotlivých metod a do výsledků výzkumných šetření. Zmíněné přístupy lze využít ve výzkumech dalších sociálních a humanitních věd. Obsah publikace: Úvod Část 1 Praxe a teorie jako neoddělitelné aspekty vědy 1. Nové paradigma vědy, nové paradigma pedagogického výzkumu (Radim Šíp) 1. 1 Situace pedagogiky na počátku 21. století 1. 2 Historické pozadí vztahu praxe a teorie v pedagogice 1. 3 Dichotomické myšlení a jeho limity 1. 4 Falešné divadlo a institucionalizace dichotomického myšlení v pedagogice 1. 5 Nové vědecké paradigma: kontinuita vědy a všudypřítomnost hermeneutického kruhu 1. 6 Důsledky nového pojetí vědy Závěr Část II Vybrané výzkumné metody 2. Úvod: Aplikace nového pojetí na katedře sociální pedagogiky PdF MU (Radim Šíp) 3. Zakotvená teorie podle Strausse a Corbinové (Lenka Gulová) 3. 1 Zakotvená teorie 3. 2 Analýza prostřednictvím otevřeného kódování 3. 2. 1 Ukázka výzkumné analýzy v rámci zakotvené teorie 3. 3 Axiální kódování jako další krok v zakotvené teorii 3. 3. 1 Ukázka analýzy axiálního kódování v aplikovaném výzkumu 3. 4 Selektivní kódování aneb příběh na konec 3. 4. 1 Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence: Angola 2008–2012 3. 5 Ohnisková skupina jako další metoda sběru dat 3. 5. 1 Ukázka analýzy výzkumu „Asistenti pedagoga v náročném prostředí školy“ Závěr 4. Případová studie drogových kariér (Martin Stanoev) 4. 1 Design případové studie 4. 2 Vztah teorie a dat v případové studii 4. 3 Teorie drogových kariér 4. 3. 1 Tři kroky cesty 4. 4 Analýza dat a grafická znázornění dat v případové studii Závěr 5. MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků (Barbara Strobachová) 5. 1 Sociálně znevýhodnění Romové v ČR 5. 2 Situace ve výzkumu vzdělávání romských dětí 5. 3 Fenomenologie jako alternativa 5. 4 Fenomenologický postoj a fenomenologická metoda 5. 5 Roger Sages, fenomenologie významu a MCA 5. 6 Postup při práci s MCA 5. 7 Fenomenologický výzkum s využitím MCA Závěr 6. Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) (Veronika Šuráňová) 6. 1 Filozofické zakotvení 6. 2 Rozdíl IPA od klasické fenomenologické metody výzkumu 6. 3 Postoj výzkumníka 6. 4 Kdy zvolit IPA? 6. 5 Metoda sběru dat 6. 6 Postup IPA 6. 7 Popis cesty interpretace dat 6. 8 Příklad vyhodnocení výsledků výzkumu Závěr 7. Narativní analýza (Andrea Preissová Krejčí) 7. 1 Teoretický rámec 7. 2 Vztah mezi narativitou a realitou 7. 3 Postup narativní analýzy 7. 4 Rizika narativní analýzy aneb Proč s ní vůbec začínat? 7. 5 Příklad výzkumu 7. 5. 1 Příklad primárního zpracování narativní analýzy technikou otevřeného kódování a kategorizace 7. 5. 2 Interpretace souvislostí badatelem na základě kategorizace vyprávění Závěr 8. Obsahová analýza textu (Dušan Klapko) 8. 1 Obsahová analýza 8. 2 Teorie textové analýzy 8. 2. 1 Sémantika: teorie významu 8. 2. 2 Hermeneutika: teorie výkladu a interpretace 8. 2. 3 Teorie kontextu 8. 3 Ukázka z výzkumu A 8. 4 Ukázka z výzkumu B Závěr: aplikace výsledků obsahové analýzy do praxe v rámci sociální pedagogiky 9. Diskurzivní analýza (Dušan Klapko) 9. 1 Teoretická východiska 9. 1. 1 Sociální konstruktivismus 9. 1. 2 Foucaultův odkaz 9. 1. 3 Sociální konstrukce reality 9. 1. 4 Nová etnografie a emický přístup 9. 1. 5 Diskurzivní analýza v kontextu diskurzivní psychologie 9. 2 Vybrané metodologické nástroje diskurzivní analýzy 9. 3 Ukázka výzkumné zprávy 9. 3. 1 Výtah z výzkumné zprávy: první ukázka 9. 3. 2 Výtah z výzkumné zprávy: druhá ukázka Závěr: Aplikace výsledků diskurzivní analýzy do praxe v rámci sociální pedagogiky 10. Teorie vědomostního prostoru (Denisa Denglerová) 10. 1 Stručný úvod do teorie vědomostního prostoru 10. 2 První výzkumné uplatnění – jak lidé rozumějí položkám v osobnostním inventáři 10. 2. 1 Pozadí výzkumu 10. 2. 2 Výzkumný soubor 10. 2. 3 Ukázky výsledků a jejich diskuse 10. 3 Druhé výzkumné uplatnění – analýza výsledků testu percepce u dětí na počátku školní docházky 10. 3. 1 Pozadí výzkumu 10. 3. 2 Výzkumný soubor 10. 3. 3 Ukázky výsledků a jejich diskuse Závěr: přínos teorie vědomostního prostoru Závěr Medailonky autorů Literatura Rejstřík.
NOVINKA 0
Další produkty od výrobce Grada Publishing, a.s.
Další produkty v kategorii Pedagogika