Písanky pro 2 ročník navazují na tvaropisný systém i na rámcovou ideu písanek nakladatelství ALTER pro 1 ročník Osvědčily se poněkud oblejší tvary, než jaké známe z reformy tvaropisu Václava Pence z r 1976 Domnívám se, že tvaropis písanek nakladatelství ALTER může přispět ke zrychlení psaní při udržení dobré čitelnosti písma Kromě nácviku psaní se soustavně přispívá i k výuce slohu Rozvíjí se i vyjadřování žáků Ve výuce psaní se posiluje komunikační funkčnost psaní
Písanky vycházejí ze dvou rovin cvičení psaní Jednak se vychází ze systematického uspořádání tvarových skupin, z něhož vyplývá důkladné procvičování písmen a jejich tvarových prvků Množství procvičovacího materiálu odpovídá metodickým požadavkům Druhá rovina uspořádání didaktického materiálu vede k průběžnému procvičování všech písmen v návaznosti na metodicky vyzdvižená písmena a jejich tvarové prvky
V písankách pro 2 ročník se opakují a znovu se metodicky důkladně procvičují písmena malé a velké abecedy Počítá se i s připomenutím základních grafických elementů písma Procvičuje se i psaní velkých písmen hůlkové abecedy, která má někdy své použití i v praxi
Sešity na psaní v sobě spojují nejen materiál pro formální výcvik a docvičování psaní, ale mají i pečlivě obsahově vybraný materiál slov a vět, který motivuje i slohový výcvik Je patrná i návaznost na prvouku
I když se již nepoužívá systém pomocných linek jako v písankách pro 1 ročník, žákům se při cvičení psaní pomáhá alespoň čárkovaně naznačenými písmeny a grafickými elementy písma (v 1 písance soustavně a výběrově v 2 písance)
Sešity pro 2 ročník splňují metodické i pedagogickopsychologické požadavky nácviku psaní v 2 ročníku