2, aktualizované a rozšířené vydání Publikace přináší komplexní pohled na problematiku mezinárodního turismu Je určena odborníkům soukromého i veřejného sektoru působícím v mezinárodním prostředí, včetně studentů vysokých a středních škol zaměřených na turismus či institucí zabývajících se rozvojem turismu Nové vydání knihy je aktualizováno s ohledem na vývoj mezinárodního turismu a souvisejících oblastí Kniha je rozšířena o pasáže zaměřené na možnosti sledování významu turismu ve světové ekonomice a mezinárodních ekonomických vztazích a zabývá se novou metodikou sledování turismu, která bude používána od roku 2014 Aktualizace kvantitativních údajů se týká zejména kapitol zaměřených na regionální rozložení mezinárodního turismu a jeho hlavní zdrojové země a destinace Rozšíření doznala i kapitola věnující se konkurenceschopnosti, turismu v rozvojových zemích a zcela nově jsou podle Vize 2030 zpracovány předpokládané trendy mezinárodního turismu První část knihy se věnuje analýze postavení cestovního ruchu ve světové ekonomice a mezinárodních ekonomických vztazích Druhý blok je zaměřen na regionální a subregionální rozložení mezinárodního turismu Třetí část charakterizuje vybrané subjekty mezinárodního turismu v podobě cestovních kanceláří, hotelových skupin a zejména vládních a mimovládních mezinárodních organizací Mezi další témata publikace patří turismus v rozvojových zemích, hodnocení konkurenceschopnosti v mezinárodním turismu, prosazování principů udržitelnosti a řešení otázek spojených s důsledky členství v EU v legislativní oblasti Výklad je doplněn praktickými příklady Z obsahu O autorce 9 Úvod 10 1 Turismus jako světový fenomén 11 11 Mezinárodní turismus 11 111 Vymezení základních pojmů 11 112 Turismus jako světový fenomén 12 12 Přístupy k hodnocení významu turismu ve světové ekonomice 13 121 Statistické hodnocení vlivu mezinárodního turismu 15 122 Ekonomicko-peněžní hodnocení vlivu mezinárodního turismu 15 123 Individuální hodnocení vlivu mezinárodního turismu 23 124 Sociokulturní hodnocení vlivu mezinárodního turismu 24 125 Globální dopady mezinárodního turismu na světovou ekonomiku 25 13 Shrnutí a úkoly 27 2 Postavení a význam turismu ve světové ekonomice 29 21 Turismus a světová ekonomika 29 211 Vznik a vývoj světové ekonomiky a turismu do 2 světové války 29 212 Rozvoj mezinárodního turismu po 2 světové válce 31 22 Turismus v mezinárodních ekonomických vztazích 38 221 Subjekty mezinárodního turismu 38 222 Turismus a mezinárodní ekonomické vztahy 42 23 Kvantitativní hodnocení pozice turismu ve světové ekonomice 48 231 Neoficiální satelitní účet světové ekonomiky 48 232 Kvantitativní ukazatele mezinárodních ekonomických vztahů v turismu 52 233 Pozice hlavních exportérů služeb turismu 57 24 Shrnutí a úkoly 60 3 Postavení turismu v mezinárodním obchodě službami 62 31 Mezinárodní klasifikace služeb 62 311 Služby a jejich vlastnosti 62 312 Klasifikace služeb s ohledem na vymezení sektoru turismu 62 32 Kvantifikace mezinárodního obchodu službami turismu 72 321 Možnosti kvantifikace mezinárodního obchodu službami turismu 72 322 Současný stav mezinárodního obchodu službami turismu 73 33 Liberalizace mezinárodního obchodu službami turismu 75 331 Role WTO v liberalizaci obchodu službami 75 332 Všeobecná dohoda o obchodu službami (GATS) - obecné závazky a pravidla 76 333 Všeobecná dohoda o obchodu službami (GATS) - specifické oblasti úpravy a výjimky 79 34 Liberalizace pohybu služeb turismu v evropském prostoru 81 341 Obecná východiska volného pohybu služeb 81 342 Směrnice 2006/123/ES o službách na vnitřním trhu 85 343 Směrnice 2005/36/ES o uznávání odborných kvalifikací 88 344 Směrnice 1990/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy 89 345 Nařízení EP a Rady (ES) 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb 89 346 Nařízení EP a Rady 261/2004 o společných pravidlech náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě 90 347 Nařízení evropského parlamentu a rady (ES) 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě 91 35 Shrnutí a úkoly 92 4 Statistický monitoring mezinárodního turismu 97 41 Vymezení a hlavní instituce statistického monitoringu mezinárodního turismu 97 411 Pojem a charakteristiky statistického monitoringu mezinárodního turismu 97 412 Statistický monitoring mezinárodního turismu UNWTO 97 413 Statistický monitoring mezinárodního turismu WTTC 99 42 Statistický monitoring vybraných institucí 99 421 Eurostat 99 422 OECD 100 423 Ostatní subjekty statistického monitoringu turismu 100 43 Shrnutí a úkoly 101 5 Regionální rozložení mezinárodního turismu 103 51 Regionální rozložení mezinárodního turismu podle UNWTO 103 511 Pět regionů světového turismu 103 512 Regionální rozložení mezinárodních příjezdů a příjmů 106 513 Regionální rozložení mezinárodních příjezdů a výjezdů