Měkké nebo tvrdé? (kufřík 1 pomoci v českém jazyce)
Tato pomůcka - papírová skládanka je určena pro děti, které mají obtíže při zdůvodňování
české gramatiky I když jednotlivá pravidla znají, často nevědí, kdy které pravidlo použít
Děti jsou při manipulaci s pomůckou postupně na základě vylučovací metody dovedeny k
volbě správného pravidla Díky tomu se soubor gramatických pravidel a jejich aplikace
stává pro děti srozumitelnější, přehlednější
Výhodou této pomůcky je, že se vyhýbá zahlcení dětí podrobnými údaji hned v počáteční
fázi nácviku (to je možné až později, zvládnou - li základní orientaci)
Navíc počítá s aktivitou dětí - jednotlivá pravidla si mohou barevně označit (např měkké
souhlásky "měkkou" barvou - žlutě, tvrdé souhlásky černě apod, dokreslit obrázky, zvýraznit
nejpodstatnější údaje aj),záměrně je ponechán volný prostor pro dopisování příkladů,
výjimek, doplňujících údajů apod……
Popišme si využití pomůcky na konkrétním případě:
- dítě neví nebo chybně zdůvodňuje gramatický jev ve slově motýlí (jaké "í,ý" napíšeš
po "l", proč?)
- dítě otevře skládanku na 1 straně - zde podle pokynu určuje: je před "í,ý" tvrdá
souhláska (tvrdé souhlásky jsou zde uvedeny)? Protože není, postupuje o krok dál - je
před "í,ý" měkká souhláska? Opět není, takže skládanka vede dítě dále - je před "í,ý"
obojetná souhláska? Ano - dítě postupuje na další stránku a nyní má určit slovní
druh Jedná o přídavné jméno (dítě tedy vynechá stránku s podstatnými jmény) a
přichází ke stránce s přídavnými jmény Zde určuje - je daný gramatický jev
uprostřed nebo na konci slova? Ve slově motýlí je na konci - dítě má podle pokynu na
příslušné stránce určit vzor přídavného jména Jenže - na vzory přídavných jmen si
nemůže vzpomenout! Pak může otočit skládanku na druhou stranu a zde najde
nápovědu…