Učebnice, pracovní sešit a příručka učitele jsou připravovány za součinnosti vícečlenného týmu sestávajícího z odborníků na dané historické etapy, učitelů z praxe a zkušených didaktiků výuky dějepisu
Celková koncepce učebnice odpovídá záměrům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Učivo je chápáno jako prostředek k dosažení klíčových kompetencí, dovedností potřebných pro praktický život a celoživotní vzdělávání
Motivační verbální a ikonické texty v úvodu každé lekce mají za cíl upoutat pozornost a získat zájem žáků
Zvídavost a zájem o studium podporují častá setkávání žáků s upravenými překlady dobových textů, vyobrazením předmětů a dalšími artefakty
Údaje na lištách umožňují žákům porovnávání historických jevů v našich zemích s jevy a procesy v evropském a celosvětovém měřítku Jsou vedeni k zamýšlení se nad hodnotami, které vyznávali lidé v minulosti a jaký vztah k nim máme dnes my
Přinášejí nabídky na využití znalostí z jiných předmětů Žákům tak umožňují aplikovat jejich dosavadní poznatky z jiných oborů a dávat je do souvislostí s dějepisným učivem
Typ informací, které může žák pouze přečíst, pochopit a vzít na vědomí a bez nichž se žádná učebnice neobejde je omezován na nezbytně možnou míru Autoři respektují názor, že učivo je třeba chápat jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených výstupů, klíčových kompetencí Učebnice umožňuje vyučujícím systematicky rozvíjet schopnost žáků porozumět různým typům textů, záznamů i obrazových materiálů Vést je k přemýšlení o informacích získaných jejich čtením Podněcovat je k tvořivému myšlení, logickému uvažování i řešení problémů Vybízet je k reakcím na sdělované myšlenky i ke kreativnímu využívání získaných poznatků Učebnice nabízí pohledy na práci historiků Umožňuje žákům poznat její obtížnost i vnímat relativnost závěrů, ke kterým docházejí
Při čtení verbálních a neverbálních textů je pozornost žáků usměrňována sériemi různě obtížných otázek Základním vzděláním prochází celá populace děvčat a chlapců, kdy je potřeba stimulovat nejschopnější z nich, stejně jako povzbuzovat méně nadané Je proto cílenou snahou, aby v každém souboru otázek byla alespoň jedna, kterou lze považovat za snadnou
Výběr otázek, úkolů a dalších aktivit, které učebnice, pracovní sešity a příručka učitele nabízejí, je výsledkem samostatné tvůrčí činnosti učitele, která je součástí jeho didaktické analýzy učiva s ohledem na konkrétní situaci ve třídě
Žáci a učitelé si mohou prostřednictvím konkrétních a splnitelných úkolů v závěru lekcí ověřovat úspěšnost společné práce a tím získat potřebnou reflexi pro úspěšné koncipování dalších postupů